søndag den 27. august 2017

Små Quizlet-fifs



I min tyskundervisning bliver Quizlet brugt flittigt. Selvom jeg kun har en gratis-profil, er der rigtig mange gode funktioner tilgængelig. Her vil jeg præsentere dem, jeg bruger oftest.

Sprog
Mine elever får gerne besked på at oprette en Quizlet-konto, når de starter hos mig. Jeg opfordrer dem også til at sætte deres Quizlet-konto til tysk under sprogindstillinger. Min Quizlet-konto er også sat til tysk. På den måde får fx elevernes hold i Quizlet-Live tyske dyrenavne i stedet for engelske.

Hold
Når jeg får et nyt tyskhold, så opretter jeg gerne holdet i Quizlet og sender dem et direkte link dertil. Her lægger jeg så løbende de Quizlet-sæt, som eleverne skal træne. Dvs. at de har de relevante sæt samlet ét sted, og jeg kan desuden lure på, hvordan det går med deres træning, og om de overhovedet får trænet.

Du opretter hold på din personlige Quizlet-side i venstre margin (”+ Kurs erstellen”). Når du går ind på holdets side kan du under ”Mitglieder” klikke på en af dine elever og se, hvilke sæt vedkommende har trænet, og hvornår.

Stjernefunktionen
Tysklektien på mine hold er ofte at lære 10 gloser fra et Quizlet-sæt udenad. I de situationer får mine elever besked på at stjernemarkere de ord, de skal træne. Når man har nogle stjernemarkerede ord i et Quizlet-sæt, kan man vælge alene at træne disse ord.

Du stjernemarkerer et ord ved at klikke på stjernen ud for et ord på listen over det quizlet-sæt, som du arbejder med. Stjernen ved stjernemarkerede ord får farven gul.
Du kan træne alene disse stjernemarkerede ord ved under ”Filtern” at klikke på ”Begriffe mit”

Print
Husk at alle quizlet-set er nemme at printe, og at du kan vælge mellem mange forskellige layouts.

Mobil-app
Jeg gør altid eleverne opmærksom på, at der findes en Quizlet-app. Hvis de installerer den, så kan de træne gloserne hvor som helst vha. mobilen.

Her til slut vil jeg linke til det første quizlet-set, som mine elever bliver introduceret til. Sættet er lavet af min gode kollega Kristian Steg. Elevernes første lektie i tysk grundforløb er at lære maskulinum og femininum udenad. I morgen skal de først træne lidt, og så skal de prøve deres første quizlet-live.


God start på din uge i morgen!

Ingen kommentarer: