tirsdag den 20. september 2016

Hører dine elever for lidt tysk?


Jeg synes, mine elever hører for lidt tysk for tiden. I min 2.g har de et stykke tid været i gang med at læse nogle noveller, men det tager så lang tid at komme gennem teksterne, at der går for lang tid mellem, at de hører noget tysk andet end det, de selv, deres kammerater eller jeg siger. Derfor gik jeg for nylig på jagt efter en tysk sang, vi kunne høre, som et lille intermezzo i en time, hvor de nok engang skulle sidde og få styr på en novelle. Under jagten faldt jeg over en DaF-blogger, som har fokus på musik i undervisningen. Bloggen hedder passende DeutschMusikBlog.






På denne side på bloggen  finder jeg den sjove ørehænger af et BVG-reklamehit, ”Is mir egal”, fra december 2015. BVG, Berliner Verkehrsbetriebe, har i den meget populære reklame slået sig sammen med musiker og komiker Kazim Akboga, som de har fået til at lave en ny version af hans Youtube-hit af samme navn.






Bloggeren Freya Conesa har såmænd også forslag til, hvilken øvelse eleverne kan lave i forbindelse med videoen. Jeg besluttede mig for at afprøve hendes Tabuspiel og laver en kort undervisningssekvens på ca. 15 min., som jeg vil beskrive her:


1) 
Eleverne ser videoen to gange efter hinanden, for det første fordi jeg kan lide tanken om, at de ikke kan få den ud af hovedet igen, for det andet fordi jeg vil have dem til at lægge mærke til detaljerne i videoen, så de har lidt lettere ved at lave Tabu-øvelsen.

2) 
Eleverne sætter sig sammen i mindre grupper, og hver gruppe får udleveret kort, hvorpå der (som Freya Conesa foreslår) står:
Hund mit Hai
Mann auf Pferd
Zwiebel schneiden
Käse reiben
Roboter mit Senf
Mann mit Trommel
Kind mit Bommel
Junge macht Spagat
På hvert kort har jeg desuden skrevet den danske oversættelse. Du kan downloade mit dokument med kort her.

3) Nu skal eleverne efter tur trække et kort og få de andre til at gætte, hvad der står på kortet uden at måtte bruge præcist de ord, som står på kortet.



Eleverne fik i sekvensen både hørt tysk og snakket tysk - og da timen var slut, gik to elever syngende ud ad døren, mens andre beklagede sig over, at ørehængeren havde bidt sig fast. Jeg regner det som en succes!

Jeg overvejer næste gang at præsentere eleverne for original-versionen af ”Is mir egal” og eventuelt lade dem rette sangteksten for fejl i bøjningen af ”kein”, da sproget er meget tyrkisk-tysk (er der et ord for det?). Derudover kan sangen vel egentlig også bruges som Einstieg til et emne om tyrkere i Tyskland. Oder?


Det var lidt nyt fra det midtfynske.

Du finder originalhit og sangtekst her.
BVG-versionen finder du her her.
Hvis du er lidt nysgerrig på den tyske Youtube-stjerne Akboga kan du læse en Bild-artikel om ham her.









Ingen kommentarer: