søndag den 4. maj 2014

Stikordsrepetition - et gruppearbejde



Så er det godt to, travle måneder siden, der har været blogget herinde sidst. Men for nylig har jeg afprøvet et gruppearbejde, som virkede godt, og jeg derfor må dele herinde. Jeg vil tro, det kan bruges indenfor de fleste fag.

Idéen til gruppearbejdet har jeg taget fra et spændende P1-program, som kørte for et par år siden, og som jeg desværre ikke lige kan huske navnet på. Her sidder nogle kloge mennesker om et bord. De har en bunke kort med særligt udvalgte begreber/ord/vendinger, som skal diskuteres (eller er det billeder?) ud fra dagens overordnede tema. De vender et kort af gangen, og efter tur kommer de med deres holdninger og tanker.

I oldtidskundskab, hvor vi lige nu læser Sokrates’ Forsvarstale, brugte jeg opgaven i starten af en time. Her skulle eleverne repetere arbejdet med et tekstafsnit fra sidste gang, fordi vi dér ikke havde nået at samle ordentligt op. På nogle papirlapper havde jeg skrevet centrale ord fra deres arbejde med netop dét tekstafsnit. Som i radioprogrammet skulle eleverne i grupperne efter tur trække et kort. Den, der trak kortet, skulle sige et par ord om tekstafsnittet ud fra stikordet. Derefter skulle alle i gruppen sige noget, før der blev trukket et nyt kort. Afslutningsvis blev der samlet op i fællesskab med noter på tavlen til hvert stikord.

Eleverne fik samlet op på centrale begreber og emner, og fik også diskussioner, der mundede ud i gode spørgsmål og kommentarer under opsamlingen.

Håber du kan bruge det eller lader dig inspirere.




2 kommentarer:

Eva Pors sagde ...

DET kan jeg, altså, lade mig inspirere. Sikken en god ide. Glæder mig til at prøve den af.

Anja Czepluch sagde ...

Dejligt, Eva! Det er jeg glad for at høre.