mandag den 20. januar 2014

Materiale til tysklærere og -elever


Deutsch!

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om fordelen ved at lave en blog til sit fag, så derfor vil jeg ikke komme nærmere ind på det her. I stedet vil jeg fortælle, at du måske kunne have glæde af nogle af de efterhånden mange indlæg, som jeg har lavet til mine tyskelever på bloggen Deutschbeifrauczepluch.

Her har jeg løbende samlet materiale, som jeg og eleverne bruger i undervisningen. Det er især materiale som ligger på nettet, så bloggen fungerer på en måde som en link-samling.

Nogle gange bruger jeg bloggen til at ”opmagasinere” til senere. Falder jeg fx over en video til emnet ”die Wende”, så kan jeg sætte det ind på bloggen og give det en relevant etiket. Når den tid så kommer, hvor jeg skal bruge det, er det nemt at finde og klar til brug - også for eleverne.

Prøv selv at kigge derind. Måske finder du noget, du kan bruge.  Materialet spænder over alt fra quizlet-øvelser til instruktionsvideoer (egne og andres) til Youtube-sangvideoer med tilhørende tekst. Brows eventuelt rundt ved hjælp af ”Labels” i højre side.

Har du fundet et eller andet fantastisk genialt på nettet, som ikke er at finde på bloggen, er du mere end velkommen til at dele med mig i kommentarfeltet. Jeg har selv blandt andet fået gode links gennem kolleger på Facebook-gruppen ”faglig sparring for tysklærere”. Er du ikke medlem endnu, så er det et rigtig godt sted at videndele. 


2 kommentarer:

Lars Noes sagde ...

Kender du websitet Praktisk Sprog?

Du kan læse mere herom på min blog:

http://eftersidderen.wordpress.com/2011/11/27/ps-praktisk-sprog/

Bloggen, som jeg omtaler i indlægget eksisterer desværre ikke længere. Men sitet er stadig godt vil jeg mene.

Venlig hilsen

Lars Noes alias Eftersidderen

Anja Czepluch sagde ...

Mange tak for linket, Lars - det ser umiddelbart rigtig brugbart ud. Tænk jeg ikke har opdaget siden før?