fredag den 15. marts 2013

Glog og identitet

Lad eleverne opdigte en tysk identitet, og lad dem præsentere denne i en Glog!

Denne opgave lavede jeg til mine elever, da jeg syntes, de trængte til et lille pusterum fra det gængse tyskarbejde med tekstlæsning, glosetræning og grammatikøvelser. Det er altså tænkt som et af de lidt sjovere indslag i undervisningen, hvor eleverne skal lave en Glog-præsentation (læs mit indlæg om Glogs her) og på kreativ vis arbejde med almindelige tyske for- og efternavne, tysk geografi, tysk udtale mm.

Eleverne fik at vide, at der var nogle bestemte ting, de skulle opdigte til deres tyske identitet. Mit krav til identiteten var desuden, at den er realistisk. Jeg gav dem forskellige links, som de skulle bruge til at opdigte deres identitet. Det var links til de hyppigst forekommende, tyske for- og efternavne og et link til Google maps over Tyskland, så de kunne zoome ind på kortet og finde stedet, hvor deres tyske identitet skulle bo. Opgaven til mine elever så sådan ud:

In dieser Abgabe musst du eine realistische, deutsche Identität für dich erfinden! 
Diese Fragen müssen beantwortet werden:
Wie heißt du? 
Finde dein Vor- und Nachname zwischen den häufigsten in Deutschland hier: 
1) Weibliche Vornamen 
2) Männliche Vornamen 
3) Familiennamen 
Wie alt bist du? 
Wo wohnst du? 
Schreibe den Namen des Bundeslandes und der Stadt (in der Nähe) Google maps
und finde ein Foto von der Stadt, ein Wahrzeichen der Gegend oder ähnliches. 
Mit wem wohnst du? 
Finde ein Foto von deiner Wohnung/deinem Haus 
Womit arbeitest du? 
Wofür interessierst du dich?
Finde ein Foto, das dein Hobby illustriert 
Was ist dein größtes Geheimnis?

Det sidste, eleverne skulle opdigte, var en hemmelighed til deres tyske identitet. Når de lavede deres Glog-præsentation af deres tyske identitet, så skulle den Glog indeholde en lydfil, hvor de fortalte "deres" største hemmelighed.

Her er en af af de Glogs, som mine elever producerede (tak til Lea fra 1.H, der her deler sit arbejde med bloggens læsere):



Et lille fif: har man oprettet en Glogster-lærerkonto, så kan man i et snuptag få lavet et brugernavn og en kode til det antal elever, man har. Brugernavne og koder bliver ovenikøbet sendt til dig i form af en liste, som kan gives til eleverne. Det smarte ved selv at lave elevernes konti er, at man til hver en tid har adgang til den enkelte elevs konto og deres Glog - om de har publiceret den eller ej!

Alle elever skulle slutteligt linke til deres Glog i tyskholdets Facebookgruppe. Derefter fik eleverne hver tildelt et antal Glogs, som de skulle se igennem. Blandt disse skulle de vælge den ud, som i deres øjne var den flotteste, mest realistiske eller mest spændende. Når de havde valgt den i deres øjne bedste Glog, skulle de i en kommentar til linket på Facebook på tysk forklare, hvorfor de havde valgt netop denne.



Ingen kommentarer: