lørdag den 9. marts 2013

SkyDrive - en gave til læreren



Du kender det helt sikkert:
Du er lige mødt på skolen. Du har alt klar til undervisningen, der starter om 5 min. Kaffen i hånden og næsen ned mod klasseværelset. MEN - sveden bryder frem på panden i det splitsekund det går op for dig, at al din forberedelse til modulet (og de efterfølgende selvfølgelig) ligger på dit USB-stik derhjemme! Argh - nu havde man lige brygget en masse godt sammen, som eleverne skulle få glæde af, og så  har man det bare ikke ved hånden.

Jeg har i hvert fald selv oplevet det nogle gange; glemt USB-stikket derhjemme, i et andet klasseværelse, i forberedelseslokalet o.l. Men nu findes der jo lykkeligvis cloud-tjenester, hvor du kan gemme dine filer online. De hedder fx Dropbox, Google Drive og SkyDrive.

Selv lavede jeg fornylig en Dropbox-konto, men opdagede hurtigt, at den gratis lagerplads ikke var stor nok til alt det arbejde, jeg havde liggende på mit USB-stik. Jeg ville altså skulle betale for ekstra plads, hvilket jeg overvejede. Det skønne er, at jeg nu (selvom det har fandtes længe) har opdaget Skydrive. Her tilbydes man hele 7 GB plads gratis - og har man brug for mere, så er SkyDrive langt billigere end Dropbox. Jeg har arbejdet som gymnasielærer siden 2006 og på den tid har jeg lavet filer, der fylder ca. 2,5 GB. Så der er masser af plads til mange års arbejde endnu.

Du logger på SkyDrive her: SkyDrive. Hvis du har en Hotmail-konto, så logger du ind med denne.

Du skal være opmærksom på, at den maksimale filstørrelse hos Skydrive er på 2 GB, hvilket vel er ret stort, medmindre man arbejder med fx. videoredigering. Forbrugerrådets side TÆNK har lavet en god beskrivelse af, hvad cloud-tjenester egentlig er, og har sammenlignet tjenesterne her: Guide: Dropbox, Skydrive eller Google.





Ingen kommentarer: